HASIČSKÝ ZÁCHRANNÝ SBOR 150
ZÁCHRANNÁ SLUŽBA 155
POLICIE ČR 158
MĚSTSKÁ POLICIE BRNO 156
JEDNOTNÉ EVROPSKÉ ČÍSLO TÍSŇOVÉHO VOLÁNÍ 112
Na tato čísla lze volat přímo a to:
- bez poplatku z pevných i mobilních linek,
- bez vložení mince do telefonního automatu,
- bez kreditu na mobilním telefonu.
Kam volat:
- v případě události, kdy lze jednoznačně stanovit potřebnou pomoc, na příslušné operační středisko nebo dispečink stálé služby,
- v případě nejasnosti nebo rozsáhlé mimořádné události volat na „Operační a informační středisko HZS JmK“ na telefon „150“ nebo „112“, které současně plní funkci OPIS „Integrovaného záchranného systému“ a zabezpečí vyslání potřebných záchranářů na místo události.
Při potřebě neodkladné pomoci se nevolají jednotlivé záchranné složky samostatně, ale stačí vyrozumět pouze jednu.
Hlášení o mimořádné události:
- představit se jménem a příjmením
- určit místo, kde došlo k mimořádné události název obce (případně i místní část), ulice a výrazné orientační body konkrétního místa,
- popsat výstižně, co se stalo (požár, dopravní havárie, zranění osob, únik škodliviny či jiná událost),
- neukončit hovor, ale počkat, zda operátor nebude chtít některé údaje zopakovat nebo upřesnit (např. telefonní číslo volajícího či místo události),
- počkat na zpětné ověření operátorem na volající telefonní linku, zda nešlo o „planý poplach“.
Volání na tísňové linky se nesmí zneužívat nebo podávat nepravdivé informace, je možné, že v daném okamžiku někdo potřebuje naléhavou pomoc.